Select Page

Ruim twintig jaar geleden ben ik tijdens een winkelroute op bezoek geweest bij Hoogvliet om elektronische schap labels (ESL’s) in het wild te bekijken. Hoogvliet was de eerste Nederlandse retailer met ESL’s in al hun winkels. Het zag er aantrekkelijk uit en het snel doorvoeren van prijswijzigingen zonder ophangen van kaartjes klonk veelbelovend. Toch duurde het nog ruim 18 jaar tot de volgende food retailer in Nederland ESL’s echt omarmt en uitrolt naar alle winkels van de formule. Eindelijk veroveren ESL’s Nederland.

Waarom heeft het zo lang geduurd? 

Direct na het bezoek aan Hoogvliet formeerde we een klein team voor het opstellen van de business case. Besparing van loonkosten en drukwerk aan de ene kant en de kosten van aankoop en vervanging als de batterij leeg is aan de andere kant. Dat was nogal een teleurstelling, de business case kwam helemaal niet uit.  

Ook na het toevoegen van extra marge en omzet door een meer flexibel prijsbeleid was het nog niet aantrekkelijk. Zeker niet voor een formule met één landelijke prijs per artikel. Conclusie: het toenmalige proces met papieren kaartjes was te efficiënt en de beschikbare ESL varianten te kostbaar. Een ESL was destijds niets meer dan een elektronisch kaartje met de prijs en beperkte ruimte voor extra informatie. Met slechts één toepassing is vrijwel onmogelijk om tot een positieve business case te komen. 

Hoe kom je tot een positieve Business Case? 

Iedere vijf jaar maakte we opnieuw een business case en er is twee keer een beperkte pilot gestart. De prijzen van de labels ging omlaag, de batterijduur werd langer en de technische mogelijkheden groter. Enkele jaren geleden kwamen we aardig in de buurt van een break even point. Tijd om serieus door te pakken. 

Met name het toevoegen van toepassingen door nieuwe technologie helpt in het opstellen van de business case. 

  • Toevoegen van een kleurenscherm 
  • Knipperende led die je met logica of via een app kunt bedienen 
  • Wisselen tussen schermen: bijvoorbeeld één voor klantinformatie en één voor de medewerker 
  • Mogelijkheden voor plaatsbepaling van artikelen op het schap en contact maken met de telefoon of handscanner van klanten 
  • Opnemen van sensoren en/of camera’s 

Naast het besparen op de loonkosten bij het verwerken van prijswijzigingen, is er ook veel te winnen met procesoptimalisaties. En het biedt mogelijkheden voor het afprijzen van vers artikelen met een korte code en voorraadbeheer. Daarnaast kan het in-store order-picken voor on-line orders flink versnellen.

Tot slot kun je klanten nieuwe diensten bieden zoals in-store navigatie en tonen van extra informatie.

De grote onbekende: batterijduur 

De grote onbekende bij het maken van de keuze is de werkelijke batterijduur. Dit is helaas lastig te testen in een pilot van een paar maanden en je kunt niet anders dan uitgaan van de levensduur die de leverancier opgeeft. Tijdens een pilot kan bijna alles, maar een garantie voor de levensduur opnemen in het contract doet de leverancier uiteindelijk niet. 

Gelukkig is er wel al de nodige ervaring met de batterijduur. 

1) Het grootste deel van de leveranciers biedt ESL’s die via WIFI verbinding maken. Dit is de grootste verbruiker van stroom. De ESL moet zich kort aanmelden op het WIFI netwerk om te kijken of er een taak klaar staat. Bij meer dan één keer per minuut verbinding maken, kan de batterijduur niet worden gegarandeerd. Voor integratie met je winkelprocessen is een vertraging van 60 seconde echter onwerkbaar. 

2) Alternatief is een netwerk van infrarood waar enkele leveranciers gebruik van maken. Dat werkt real-time en kost veel minder stroom. Perfect voor integratie met je bedrijfsprocessen. Wel moet er een klein infrarood netwerk voor deze ESL’s worden aangelegd. 

3) Bij een aantal ESL’s is het mogelijk om de batterijen te vervangen. Dat scheelt investeren in nieuwe labels als de batterijen leeg zijn. Dit kost echter wel tijd, is priegelwerk en het zijn veelal geen standaard beschikbare batterijen. Het maken van sluitende afspraken in het contract is essentieel. Maar blijkt in de praktijk lastig. 

4) Batterijen werken minder goed in de kou. In koelingen is de batterijduur aanzienlijk korter. Voor de diepvries zijn meestal andere (duurdere) types noodzakelijk. 

5) De eerste ESL’s met een klein zonnecelletje zijn ontwikkeld en werkend te zien. Het lijkt erop dat de opbrengst groot genoeg is voor een vrijwel eindeloze accuduur. Helaas zijn deze nog niet klaar voor grootschalige productie. 

Is het tijd op de stap te zetten? 

Ik denk dat het een goed moment is om de eerder gemaakt rapporten af te stoffen en opnieuw te gaan kijken naar de kansen die ESL biedt. De batterijduur ligt op een acceptabel niveau, de prijzen dalen nog steeds en door nieuwe technologie zijn er steeds meer toepassingen mogelijk. Voor het verbeteren van de executie van de winkelprocessen, communicatie met klanten en het ondersteunen van nieuwe processen zoals in-store order picken. 

Binnen Albert Heijn heb ik gewerkt aan de diverse ESL initiatieven. In het laatste project hebben we het proces van de eerste conference room pilot tot en met uitrol naar alle Albert Heijn winkels doorlopen. 

In samenwerking met een aantal retailers, leveranciers en collega consultants hebben we de juiste knoppen gevonden om ESL’s tot een financieel en operationeel succes te maken. We hebben een business case model beschikbaar, kunnen een selectietraject ondersteunen en een implementatieplan uitwerken. 

Ben je benieuwd of dit het juiste moment is om op ESL’s over te stappen? En betere resultaten te behalen tegen lagere kosten? Neem dan vrijblijvend contact met me op zodat we samen kunnen ontdekken waar de kansen liggen.

eelco.hos@retail-innovation.nl of bel me op 0031-652551333

http://www.retail-innovation.nl